08 May 2010

POSTING PILIHAN

Oleh ; bigdogdotcom.wordpress.com


Gunatenaga professional Melayu dalam Petronas peringkat tertinggi mula tiris

Minggu ini berlaku penstrukturan semula dan penyusunan ‘modal insan’ dalaman bagi Petronas secara kumpulan. Semenjak PM Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengambil alih sebagai Perdana Menteri VI, Petronas sebagai organisasi korporat yang diterajui professional Melayu paling berjaya dalam dunia sehingga layak menjadi sebahagian dari senarai Fortune 500 kini mula ‘membuka pintu’ kepada professional Bukan Melayu dalam jawatan tertinggi, termasuk yang dibawa masuk dari ‘luar’.

Bermula dengan perlantikan CEO Ethos Consulting Omar Ong kedalam Lembaga Pengarah, kini jawatan tertinggi pengurusan juga mula berubah. Semenjak kontrak CEO kebanggaan Petronas Tan Sri Hassan Merican tidak disambung kerana ‘usia lanjut’ dan digantikan dengan seorang Mantan CEO MISC Bhd. yang sama usianya, Dato’ Shamsul Azhar Abbas Februari lepas, kini jawatan yang sebelum ini dilaksanakan dengan jayanya oleh professional Melayu diisi dengan professional Bukan Melayu pula. Ini berlaku dengan proses ‘naik pangkat’ dan ‘penambahan’ kepada jawatan eksekutif paling kanan diperingkat Naib Presiden dan Pengurus Besar Kanan, yang selama ini dijawat oleh professional Melayu. Personaliti ‘anti Kerajaan BN’ dari luar seperti Mantan Naib Presiden Parti Rakyat Malaysia Sheryll Stothard juga dibawa kedalam untuk mengisi jawatan strategik bagi maklumat kumpulan iaitu Pengurus Besar Perhubungan Awam dan secara langsung mengundang kontroversi, terutama dikalangan pelayar bloggosfera.

Personaliti dari ‘luar’ seperti Dato’ Wee Yiaw Hin kini menjawat Naib Presiden Eksekutif Eksplorasi dan Produksi. Sebelum ini Wee berkhidmat di Talisman dan Shell dan merupakan lantikan langsung dari luar. Lain lain peringkat Naib Presiden dan lantikan dalaman diisi oleh etnik Cina, seperti Naib Presiden Infratsruktur dan Utiliti (bagi perniagaan Gas) Lau Lai Tuang, Naib Presiden Teknologi dan Kejuteraan Collin Wong dan CEO Eksplorasi Gas Effendi Cheng. George Ratillal pula kini menjawat Naib Presiden Eksekutif bagi kewangan, yang satu masa dahulu disandang oleh Hassan Merican.

Persoalan yang kami di BigDogDotCom ingin timbulkan ialah: Apakah tidak ujud lagi professional Melayu peringkat spara tertinggi dan menengah dalam Petronas yang layak dan mempunyai kemampuan, produktiviti, pengalaman dan dayamaju untuk dipertimbangkan kejawatan tertinggi seperti Pengurus Besar Kanan dan Naib Presiden sehingga diberikan laluan kepada Bukan Melayu?

Mungkin hujah bagi tindakan strategik modal insan dalaman Petronas pusingan ini ialah memenuhi prinsip ke 3 ‘Teras Teras Perpaduan dalam Gagasan 1 Malaysia’ iaitu “Keadilan Sosial, Semua rakyat Malaysia akan terbela dan tiada mana mana pihak yang akan dipinggirkan”. Namun begitu, persoalan serious kami bernilai “Tigabelas Juta Ringgit” di BigDogDotCom ini ialah kenapa sekiranya ada professional Melayu yang layak menjalankan tugas ini dengan baik, mempunyai rekod kerja dan sebenarnya wajar ditimbangkan untuk kenaikan pangkat, mengapa diberi kepada Bukan Melayu juga?

Realitinya, Petronas sebagai entiti milik penuh Kerajaan Malaysia mempunyai tanggung jawab moral dan sosial untuk memberikan ruang kepada orang Melayu dahulu, membatasi etnik lain sekiranya ada pilihan sebagai memenuhi peruntukan Perlembagaan Malaysia yang menetapkan orang Melayu dijamin kedudukan istimewa. Ini merupakan asas persetujuan ‘Kontrak Sosial’ yang dipersetujui antara Raja Raja Melayu, orang Melayu (sebagai pribumi dan ‘warga DYMM Raja Raja Melayu’ pra-proses perundingan Kemerdekaan) dan etnik Bukan Melayu.

Penyusunan dan penstrukturan dalaman semula Petronas dalam minggu ini mungkin akan memberikan ‘produktif songsang’ (counter productive), sekiranya moral majoriti professional dikalangan orang Melayu dalam syarikat milik penuh Kerajaan ini dicalari.

Dalam dunia perdagangan, sebenarnya ujud ‘halangan kaca’ bagi professional dikalangan orang Melayu untuk menjawat jawatan tertinggi, termasuk eksekutif dan lembaga pengarah. Professional dikalangan orang Melayu telah terbukti mampu untuk menjawat dan memberikan perkhidmatan yang terbaik, seperti Tan Sri Hassan Merican, Dato’ Seri Abdul Wahid Omar, Dato’ Seri Che Khalib Mohd. Noh, Dato’ Zamzamzairani Mohd. Isa, Tengku Dato’ Azmil Zaharuddin, Dato’ Mohd. Bakke Salleh, Dato’ Abdul Rahman Ahmad, Dato’ Shazalli Ramli, Amir Hamzah Azizan, Ismee Ismail dan sebagainya, dalam pelbagai sektor dan industri.

Namun begitu syarikat Bukan Melayu terutama yang dimiliki dan kuasai etnik Cina seperti Public Bank, Hong Leong Bank, Alliance Bank, YTL, IOI Properties, Country Heights, Lion Group, Rimbunan Hijau, Ekran Group dan Berjaya Group tidak memberikan peluang dan ruang yang cukup bagi professional dikalangan orang Melayu untuk menerajui dan membuktikan kemampuan dan produktiviti mereka sebagai pengurusan peringkat tertinggi.

Yang lebih buruk lagi, terdapat usaha diskriminasi dikalangan pengurusan, pembangunan dan perancangan modal insan dikalangan syarikat Bukan Melayu seperti mensyaratkan pengunaan Bahasa Mandarin dan sebagainya, sebagai ‘halangan kaca’ dan ianya berlaku secara meluas dan seolah olah di’rancang’. Pihak usahawan Bukan Melayu terutama golongan etnik Cina sendiri tidak langsung memainkan peranan (terutama secara ‘sukarela’) untuk menentukan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang mensasarkan peningkatan orang Melayu dengan memenuhi sasaran penguasaan 30% ekonomi sebenarnya tercapai. Sebaliknya, apa yang berlaku ialah golongan usahawan Bukan Melayu terutama etnik Cina ini menyalahkan kegagalan DEB walaupun orang Melayu diberikan peluang.

Kepimpinan wajar menimbangkan perkembangan ini secara serious. Jangan biarkan golongan professional Melayu menghadapi keadaan ‘Kera di hutan disusukan, anak di buaian mati kelaparan’. lantas sebagai ‘anak tiri’ dalam rumah sendiri merasa bosan dan mengambil tindakan untuk mencari peluang diluar negara. Ini tidak akan membantu proses pembangunan negara-bangsa dan professional Melayu dalam peranan strategik untuk memacu pembaharuan dan pertumbuhan yang didambakan. Peribahasa Bahasa Inggeris juga menyebut ‘Charity begins at home‘. Professional di kalangan Melayu tidak mengharapkan ‘sumbangan’ (hand out) tetapi usaha strategik perlu untuk menentukan kesinambungan pencernaan pembangunan yang sebelum ini berjaya mengujudkan ramai intrapreneur Melayu diteruskan, terutama apabila penekanan masakini ialah tertumpu kepada sektor perkhidmatan. Persoalan samada ‘Agenda DEB’ masih lagi ujud dan diteruskan dalam Model Ekonomi Baru (MEB) masih lagi belum terjawab.

Apakah perkembangan terkini dalam Petronas ini melambangkan bahawa MEB acuan ’1 Malaysia’ ini sebenarnya secara strategiknya merugikan orang Melayu?

*Perkembangan dikemas kini 600pm

Dasar dasar ‘liberalisasi’ yang kita gunakan sekarang ini mula ‘memakan diri’, terutama datang dari ‘musuh tradisi’ orang Melayu Malaysia. Syarikat gergasi Singapura Keppel Holdings sedang mengusahakan secara licik agar penguasaan kepentingan MISC dalam usaha-sama perniagaan logistik dan depoh di Singapura diambil alih oleh mereka.

MISC merupakan anak syarikat Petronas.

Sila nantikan perkembangan selanjutnya.

PUBLISHED IN: ON MAY 6, 2010 AT 2:39 PM COMMENTS (57)

The URI to TrackBack this entry is:http://bigdogdotcom.wordpress.com/2010/05/06/gunatenaga-professional-melayu-dalam-petronas-peringkat-tertinggi-mula-tiris/trackback/

RSS feed for comments on this post.

57 Comments Leave a comment.

  1. Saudara Zahir, inilah bahana iMalaysia. Anak kecil bermain api, terbakar hatinya yang sepi.

    • Bros,

      R we hearing ourselves here? Byk btul racist remarks..setau sy Petronas ditubuhkan bkn utk serve one race but to caretake sumber petroleum negara, add value and di pulangkan kembali pada org Malaysia (semua kaum)..Petronas bkn UiTM..

      Be it kalo PM nk suruh depa letak kaum lain dlm management committee Petronas..kenapa kita nk insecure n takut sgt? Kita berusaha lah lg kuat..take this as a challenge..Nk spoon fed je ke selama2nya? melayu x own Petronas, Malaysia own Petronas..kalo nk tahu, mase penubuhan Petronas dulu, ade 2 org cina dlm team task force out of 7 org (Baca The Young Turks of Petronas)..dorg xbising pape pn? nk bising2 watpe? N i’m sure the appointment is based on performance n current suitablity..

      Kita satu negara brader..biarla kalo ade segelintir dlm kaum lain nk being racist ke marah2 melayu, kita truskan buat benda yg baik, hormat menghormati..usaha lg, xyah mendengki..ni sama mcm ape, same mcm org bising suh Petronas sponsor lotus F1 out of patriotism, but look at Lotus now and look where Mercedes now..its all in the name of business..kalo x sampai bile la kita mundur..sbb tula Petronas berjaya cmtu smpi skrg..think about it..

      • Coba anda baca semula apa anda tulis. Baca jugak apa orang lain tulis disini. Termasuk apa saya tulis hampir dipenghabisan ruang komen ini.

        Be realistik la kawan. 30 tahun NEP pun bahru dapat 18% saja. Itu pun kekayan korporat, belom masuk lain bidang ekonomi.

        Confident konon, boleh bertanding. Tak sedarkan padang tak sama rata, tonggang langgang lagi nanti dan merosot kembali. Orang main golf pun ada sistem handicap lah mamat. DiChina pun ada sistem kuota dimasa Manchu memerintah hingga awal abad 20.

        Get your feet on the ground, man. Jangan berjalan atas angin. Itu khayal dengan mimpi boleh bersaing orang yang dah beribu tahun berniaga. Sedarkan diri. Akui kelemahan kita dan coba membaikkinya. Jangan sombong bongkak, ada dua sen berlagak macam dah ada sejuta. Ada satu ijazah dah fikir sudah pakar, liberal konon.

  2. Najib bela sekolah vernakular cina, dia tak mahu Kempen Satu sekolah Untuk Semua kacau sekolah vernakular.

    Najib kempen sana sini penggunaan bahasa mandarin. Bahasa Kebangsaan dia buat macam nak tak nak.

    Najib berlutut, menyembah, menunaikan banyak desakan-desakan orang cina. Apa yang telah ada pada orang Melayu, telah ditarik satu persatu.

    Najib membelakangi undang-undang negara, tolong tunang TBH dapatkan ‘bin’ halal kepada anak luar nikah yg belum tentu siapa bapanya.

    Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang-Undang, Kesetiaan Pada Raja & Negara sedang ditobrok oleh anjing-anjing pengkhianat. Najib tak kisah pun.

    Khazanah negara sedang di’rogol’. Nampaknya Najib okay aje?

    Jadi Presiden parti politik orang Melayu. Tapi apa dia buat kepada orang Melayu?

    Siapa Najib ni?

  3. Bro
    Najib manusia yang bermain safe politics. Ia cuba mengambarkan kononnya dia pemimpin untuk semua, tanpa disedari dia mulai lupa tanggungjawab terhadap bangsa dan agamanya. Pengikut dan penjilatnya mulai hayal dengan lauk yang dihidangkan membuat tukang masak merasa tinggi diri kerana belum ada yang menegur walaupun ada antara lauk-lauk itu yang termasin dan ada yang tawar. Lihat contoh kebelakangan ini kalau Najib berucap mesti mengunakan bahasa Inggeris atau pun bahasa rojak. Yang sedihnya pendengar adalah rakyat Malaysia, dimanakah kedudukan BAHASA KEBANGSAAN YANG BERTERASKAN BAHASA MELAYU kalau PM sendiri tidak menghormati Bahasa Kebangasaan ini, bukan sekali malah dah jadi kebiasaan beliua dan saya rasa beliau merasa bangga bila bercakap dalam bahasa Inggeris atau bahasa rojak ini. Padanya orang Melayu sebijak dan sepandai dia jadi kaum lain harus diberi untuk mengendalikan semua syarikat penting kerajaan. Bila pembangkang menuduh yang kerajaan BN mengamalkan kroni cepat beliau menafikannya, siapa Raja Nong Cik, Mustapha Ong dan banyak yang lain, rakyat tahu mereka adalah pilihan Najib kerana kawan. Saya ada Pro UMNO, tetapi kalau pemimpin berperangai lebih kurang macam Tun Abdullah juga maka ianya akan menghiris keyakinan saya terhadap UMNO dan BN, saya harap Bro dan para blogers lain pantau mereka dan tegur dengan keras akan segala kepincangan yang di lakukan oleh Najib dan kabinet tiada masa untuk kita mengampu atau hanya mendiamkan diri. Salam

    • Saya setuju pendapat Fauzi. Dan ini bukan pilik “safe” lagi. Ini sudah masuk rangka politik “dangerous”. Merbahaya kapada hak dan kepentingan Melayu.

      Soalnya: siapa yang mahukan kemasukan bukan Melayu dengan banyak itu? Apakah CEO diarah PM. Apakah CEO anggap itu kemahuan PM bermula dengan Omar Ong “Petronas study loan delinquent” itu. Apakah PM pilih orang yang dia tahu iakn ikut kehendaknya dengan tidak payah diberi arahan.

      Majlis Tertinggi UMNO hasru sambil tindakan terhadap Presiden parti. Memang banyak ahli MT yang “orang PM”. Tapi kalau cara Presiden mengutarakan kepentingan bukan Melayu dengan liberalisasinya sejak mula mabil alih kuasa hingga ke Huku Selangor sekolah Cina dan sebagainya, banyak orang jadi macam Fauzi, antudurex dan saya.

      Saya dah mula menyampah dengan Najib. Nak gunakan pangkat dia pun dah malas. Sorilah Big Dog. Saya ada hak berbuat begitu rasanya. Kita hormat kapada orang yang kita boleh hormat. Kalau dia banyak menghormatkan dan mementingkan bangsa lain, tidak kapada bangsanya sendiri, macam mana nak dihormat. Pada hal Hak Istimewa Melayu nyata diPerlembagaan. Bukan Melayu sudah dapat ganjaran/ balasannya – kerakyatan negara ini. Presiden UMNO mesti beri perhatian kapada kepentingan Melayu dengan memuaskan. Kalau tidak Perkasa dan 76 NGO Melayu perlu buat road show lagi.

      • Sdr Wan

        “..Saya dah mula menyampah dengan Najib…”

        Saya pun rasa sama. It is really a sell out. I thought Hulu Selangor was one off. We can tolerate that. Obviously it is going to be the trend. Selling out..

        Yes, Perkasa dan 76 NGO Melayu perlu buat road show lagi

        mohamed

  4. berapa kerat professional melayu itu, ramai lagi professional melayu yang tidak diambil oleh petronas kerana mereka tak kenal, dan tak suka.

  5. Spt yg tuan kata “Petronas sebagai organisasi korporat yang diterajui professional Melayu paling berjaya dalam dunia sehingga layak menjadi sebahagian dari senarai Fortune 500″

    Setelah berjaya keperingkat ini maka berderai-derai lah Cina dan Keling nak tumpang bekerja sehingga ada yang sanggup kata “Petronas ni bukan UMNO yang punya”, tapi kalau Petronas gagal, mereka akan kata, “hah!patutlah gagal sebab Melayu UMNO yang pimpin!”.

    Sebenarnya orang Cina dan Indialah yang paling banyak diberikan ‘tongkat’ di negara INI!

    • At last it dawn on us eh? These pendantang use the tongkat, and we got the blame. Just look around! Billionaires, millionaires, they are the group that uses most tongkat such as monopolies, goverment guarentees etc. They stole ALIS’ tongkat, look at petronas suppliers…

      They are the uncouth and the untouchable!!!

      mohamed

  6. Tahniah DS Najib! Ini yang kita banggakan konsep transformasi Umno dengan 1 Malaysia. Ramaikan lagi bukan Melayu didalam semua jawatan tinggi syarikat GLC untuk capai Model Ekonomi Baru setanding negara maju. Tahniah sekali peneroka Felda Hulu Selangor dapat RM50 ribu dan sekolah Cina dapat RM3 juta. Inilah kejayaan DS Najib yang semua orang Melayu, Umno, Perkasa patut banggakan. BigDog! Tun Mahathir patut belajar dari DS Najib demi masa depan orang Melayu untuk berdiri setanding dengan bangsa asing. Yang penting ‘Biar Papa Asal Bergaya’.

    • Kamu ni menyindir Najib ke ape bendenya? Kalau menyindir, jangan begitu. Hantam dia terang-terang pun dia tak sedar. Dia nak kita lingkup dengan ajenda politiknya. Tak macam bapak dia Tun Razak yang kita sayangi. Najib mungkin masuk sejarah sebagai pengkhianat bangsa Melayu jika dia berteusan pendiriannya sekarang.

      Kalau kamu benar-benar percaya dengan kata kamu “orang Melayu untuk berdiri setanding dengan bangsa asing”, aku nak kata kepala hotak kamu. Tak sedar ke kamu Melayu hanya ada 18% kekayaan korporat (belom kira dilain-lain bidang ekonomi)? Mana padang sama rata ke hape bendenya? Mengarut cakap begitu.

      Aku rasa kamu bukan Melayu cakap begini. Kalau betul, aku tunjukkan dua jari aku kapada kamu. Suruh kamu gunakan hotak kamu.

  7. i am always under the impression that Petronas is the Malays last bastion of hope.

    i have believed this concoction of errors for almost a while.

    a while until i notice that the Malays no longer have the social prejudice against others. which works out as most people relate to as ‘neo-liberalism’ or something like that.

    i like the Malays. i am a Malay in actual fact.

    but the longer we act like nothing is happening, nothing is even moving, that we’re losing out, that others are doing their best to understand us and shit like that; the more we will become deceivingly complacent about our state, about our grandchildren’s state.

    there is nothing wrong about being a Malay, it’s just plain wrong.

    • Now, what is this about “there is nothing wrong about being a Malay, it’s just plain wrong”? Aku tak faham apa maksud kamu. Aku nak tahu.

      I challenge you to spell it out, Madam. I will address you politely until I hear your explanation. If reasonable, I’ll respect you as a fellow Malay. I do not accept the pseudo-liberal, bahru belajar 2-3 tahun oversea ke, mane ke, dah nak tun juk pandai. Tak sedarkan that even the so-called most liberal country US is not that liberal. Read up the various minority protection laws they have promulgated. Why they do so if there has not been “unliberal” tendencies there? They even still have detention without trial in Guantanmo Bay, for crying out loud.

      You have to be clear of what you say. There’s enough fellows out there not doing things right or belittling the Malays even after telling them in loud, clear voice. You need to say out exactly what you mean, in no uncertain and ambiguous ways.

      • Addendum:

        Minority protection in US = protection of the diadvantaged lot.

        In Malaysia the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak are the disadvantaged lot. More than that, it’s the bloody arrangement agreed by the Malay leaders on giving citizenship to non-Malays and, in exchange or as quid pro quo for that, the non-Malay leaders agreed to the Special Positon under Article 153.

        That which the YDP Agong, thru the Government he appoints, protects and promotes. The “legitimate interests” of “the others” have already been protected and promoted. The Chinese control the economy, private sector employment, etc etc. Nobody takes from them to give to the disadvantaged lot. It’s taking from the new cake. Let’s be reasonable. Let the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak catch up economically and educationally to a reasonable level.

  8. Harap dapat sesiapa bawa isu ini ke majlis Tertinggi UMNO atau sekurang2nya bagi tau kat TSMY. Ini Petronas!! Bila kita mula bagi ruang kat bangsa asing…siapla sampai mampus tak akan dapat balik!! Aku dah byk pengalaman kerja dengan boss cina, walaupun kita bagus tapi tetap dia tetap akan ambik org bangsa dia..percayalah!!. Sebabtu budak melayu tak dapat pergi jauh kat MNC. Mereka dah bertapak kat MNC. Tak caya tengok apa jadi ngan CIMB sekarang….nak banding dengan masa zaman BBMB dulu. Aku bukan nak racist tapi terpaksa sebab bangsa lain jauh lagi racist rupanya.

    • Saya sokong pendapat ini. Majlis Tertinngi UMNO perlu ambil tindakan. Malangnya banyak yang “orang PM”. Takut hilang protfolio atau kedudukan koporat yang ada atau dijanjikan.

      Perlu identify 1-2 yang saperti bersama TMY bila dia kleuar suara masa auto-piloting sleepy man dah amat sangat dahulu. Coba dapatkan yang saperti itu untuk buat berunding dengan TMY ambil tindakan. Kalau berterusan begini akan lingkup Melayu dibuatnya.

  9. I strongly think that the Malay community should really re-asses itself and the role it will in play in Malaysia’s future. Forever be the toothless tiger of this great country or stand-up and be counted, change for the betterment of the country and their children. Perkasa is only out there drumming our failures, insecurites and weaknesses.

    The truth hurts!

    • I strongly think you should shove your pseudo-liberal, neo-intellectual thinking down your asshole. Or Anwarista Jlan Belakang’s hole. You so-called broad minded, never-mind-gay-marriages kind of fellows.

      You Azman Sharom, ha? Go live in Harlem or Brooklyn lah. Or Leeds or Manchester. See that they are not that liberal and also racist there. Bagi Melayu chan lah. Nak tunjuk pandai konon, tak sedar asal usul. Silap-silap datuk nennek kamu potong getah dulu and masih merana dikampong, tak engaku peduli pun.

  10. It has never been the issue of your skin colour or the ethnicity of your race. Seems like you are racists after all. Oh so much hatred. Land filled with hatred…

    • Try writing that in Lim Kit Siang blog, Malaysian Insider, Malaysiakini, Malaysia Today etc blogs, man.

  11. Biggie oh Biggie,

    How could you named Ismee Ismail, CEO of Tabung Haji, ex-ECM Libra, good friend of KJ and Kali, as one of the “capable” Malay professional?

    This is the guy that used to head ECM Libra Securities in 2004/05 after ECM bought over BBMB Securities. He let those Cina bangsat, Lim Kian Onn and David Chua, kicked Malay senior management out of BBMB Securities.

    In Tabung Haji, berlakun alim pakai songkok,
    Padahal banyak buat deal to kaya kan diri sendiri.
    Otherwise how can he afford buying a brand new Mercedes S-class?
    MACC should come in and investigate
    Before Tabung Haji tinggal Tabung only.

    • Thank you.

      If you have stories to share about any of these GLC CEO’s wrongdoings, let us know. We’ll open the can of worms in here.

      However, like any allegations, it has to be substantiated. It is only fair.

      • If things are ok in Tabung Haji, Tan Sri Hanafiah, the former chairman of Tabung Haji will not make this statement in the first place.

        KUALA LUMPUR 7 Mac 2010 – Lembaga Tabung Haji (TH) didesak supaya melantik sebuah badan akauntan bebas yang berwibawa dan profesional untuk menyiasat secara terperinci segala aktiviti pelaburannya dan anak-anak syarikat.

        Bekas Pengerusi dan Pengarah Besar TH, Tan Sri Hanafiah Ahmad berkata, siasatan itu perlu disegerakan kerana terdapat banyak aktiviti pelaburan lembaga itu yang dipersoalkan oleh para pendeposit yang kini berjumlah 5.1 juta.

        Hanafiah berkata, TH merupakan sebuah institusi yang dimiliki oleh orang ramai khasnya umat Islam dan pihak pengurusan tertinggi perlu tampil untuk memperjelas dan menunjukkan bahawa segala urusan pelaburannya telus.

        Beliau menegaskan, terdapat banyak perkara kini dipersoalkan oleh para pendeposit terbaru melibatkan Petra Perdana, pelaburan dalam syarikat-syarikat tertentu seperti Ramunia, Silver Bird dan Lityan serta di sektor perladangan bernilai berbilion ringgit di Indonesia.

        Hanafiah berkata, TH sebelum ini pernah bercadang untuk memiliki hotel di London, United Kingdom tetapi tidak menjadi kenyataan.

        ‘‘Soalnya kenapa boleh timbul cadangan untuk memiliki hotel di negara itu sedangkan keutamaan perlu kepada pemilikan tempat penginapan di Arab Saudi yang akan memudah dan menyenangkan umat Islam menjalankan ibadah haji,’’ katanya.

        Beliau khuatir keghairahan pengurusan lembaga itu dalam pelaburan menyebabkan tujuan asal penubuhan firma itu dilihat tersasar lebih jauh.

        ‘‘Saya memang takut melihat keghairahan mereka melabur.

        ‘‘Jangan membuat pelaburan ala koboi kerana ditakuti institusi ini ‘runtuh’ sekiranya ia tidak dipantau dan dikawal,’’ kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.

        Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper dihttp://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

        p/s Before the listing of Lityan Ismee was offered 1mn Lityan shares at RM1.00, as a “token” of appreciation for Tabung Haji’s “generosity” to save Lityan. The big question mark is why Ismee got the shares and not Tabung Haji?

      • Please read the article below by The Star about Tabung Haji’s plan to buy properties in Europe.

        If Tabung Haji wants to buy more properties in Mekah or Madinah for the convenience of malaysian pilgrims, we can understand that, but why Europe? What is the synergy? So the CEO and his buddies can frequently visit Tabung Haji’s investment in Europe? Are they out of their mind or what? Ismee, please cut the crap!

        Friday, September 4, 2009
        By The Star (by Zazali Musa)

        “Tabung Haji sees good opportunities to own properties in Europe”

        JOHOR BARU: Lembaga Tabung Haji (LTH) is now looking at Europe as part of a strategic investment plan to further expand its property portfolio via subsidiary TH Properties Sdn Bhd.

        The fund’s chief executive officer Datuk Ismee Ismail said it had explored London and found that the city offered good returns for property buyers.

        “After London, we are going to other major European cities and we believe there are good opportunities for us to own properties in Europe,’’ he told reporters after giving out Hari Raya Aidilfitri contributions to single mothers here.

        Ismee said LTH was already known among investors and bankers in Europe as an “Islamic economic powerhouse” due to its large fund size.

        TH Properties has invested about RM2.3bil in properties in Malaysia as well as Makkah and Madinah in Saudi Arabia, according to Ismee.

        He added that for the last two years, instead of focusing on properties in Kuala Lumpur, the fund had been going to Georgetown, Johor Baru and Kota Kinabalu as these places also offered good investment opportunities.

        “You can’t go wrong when it comes to (buying) property but you must remember the three words – location, location, location,’’ he said.

        Separately, Ismee said the number of LTH depositors had increased to 4.7 million while its fund had grown to RM23bil.

        In 2006, there were 4.5 million depositors while its fund stood at RM16bil.

        He attributed the increase to two main factors – the growing confidence among depositors and a good dividend pay-out compared with other syariah-compliant financial products.

        LTH paid a 5% dividend to its depositors last year. It hopes to maintain the rate this year despite the current global economic crisis, according to Ismee.

  12. U guys r a bunch of rent seeking muka tak malu, peminta sedekah degenerates. The new guy in petronas is highly qualified n relevant to petronas’ vision to move up in the world ranking. U want petronas to be like UMNO???

    • Only one word for you – bull.

    • Damn You1

      Petronas was build by UMNO pupils. Shame on you!

  13. ayyo..pity to Malay..cina juga yg akan idup senang lenang..bodohnya melayu..

  14. no matter how u guys debated the issue. u shud know dat 2/3 of petronas staffs are against the BN. dats all. full stop.

    • Another one – bull.

      • “…..2/3 of petronas staffs are against the BN…..” True! They openly support PAS.

        What we are afraid of is that these 2/3 nicomputs may be eased out when the chinkis run this company.

        They, unfortunately, are too stupid to understand.

        mohamed

  15. Apakah tidak ujud lagi professional Melayu peringkat spara tertinggi dan menengah dalam Petronas yang layak dan mempunyai kemampuan, produktiviti, pengalaman dan dayamaju untuk ditimbangkan kejawatan tertinggi seperti Pengurus Besar Kanan dan Naib Presiden sehingga diberikan laluan kepada Bukan Melayu?
    – Ada! tetapi belum tiba masa untuk dilantik. Untuk kekal dalam kelompok 500 syarikat terbaik dunia, Pertimbangan untuk jawatan SGM/VP petronas adalah berdasarkan kemahiran dan pengalaman dalam bidang minyak dan gas dan bukan atas dasar bangsa atau warna kulit. Oleh kerana Petronas adalah MNC, mungkin pada masa depan bukan sahaja bangsa melayu, cina atau india yang akan memegang jawatan SGM/VP tapi bangsa asing seperti afrika, arab, barat atau mana-mana bangsa didunia ini yang punyai pengalaman dan kermahiran yang mengcukupi.
    – Jawatan SGM/VP bukan jawatan tertinggi, ada lagi yang lebih tinggi. 1- Lembaga pengarah 2-CEO 3-EVP 4-VP 5-SGM. Apa-apa bangsa pun yang menjawat jawatan tersebut,bukan nya akan menjawat jawatan tersebut sampai mati tetapi akan dinilai pada setiap tahun dan akan ditukar jika prestasi syarikat tidak memuaskan.
    – Effendi Cheng adalah seorang muslim dan telah bekerja dengan petronas lebih 20 tahun. Selain dari Dato’ Wee Yiaw Hin, semua penjawat jawatan yang disebutkan diatas adalah warga petronas yg telah lama berkhidmat dan punyai kelayakan yang mengcukupi. Seperkara lagi, nama omar ong tiada dalam senarai ahli lembaga pengarah.
    – Oleh kerana Petronas bukan parti politik, warganya bebas untuk memilih/menyokong mana-mana parti politik. Sekali lagi diingatkan, jawatan dipetronas bukan ditentukan oleh parti politik mana yang disokong tapi oleh kebolehan seseorang. oleh itu adalah tidak perlu untuk membawa perkara mengenai penjawatan didalam organisasi petronas ke majlis tertinggi mana-mana parti.

    • Tak faham ke kamu.

      Sherryl adalah family friend – lihat Rocky’s Bru blog. Ini bermakna cronyism.

      Dia dilantik tanpa proses memanggil permohonan dari orang ramai, short-listing dan temuguga. Ini administrative impropriety to say the least. Petronas bukan syarikat bapak dia nak buat sesuka hati dia.

      Comprende?

      • “Sherryl adalah family friend – lihat Rocky’s Bru blog. Ini bermakna cronyism”
        – Dengan izin, 1- petikan dari Rocky’s blog ‘The Queen of Parti Rakyat Malaysia Ms.Sheryll, I was TOLD, is a direct appointee of none other than the President of Petronas Datuk Shamsul Azhar 2- pinjam kata-kata biggum ‘However, like any allegations, it has to be substantiated. It is only fair’.
        – En. isa kena check betul-betul fakta tu. Nama Sherryl tiada pun dalam senarai pengurusan petronas. Jangan percaya bulat-bulat, lain lah kalau En. isa sendiri ‘terpaksa’ uruskan kemasukan orang yang bernama sherryl ini.
        – Namun, kalau lah manusia yang bernama sherryl ini diterima masuk oleh Datuk Shamsul Azhar, kemungkinan dia yang bernama sherrly ini layak untuk menjawat jawatan tersebut. Saya percaya Datuk Shamsul Azhar bukan lah bodoh, kalau dia ini seorang yang tak berfikiran jauh tak akan boleh dia dilantik oleh PM untuk memegang jawatan CEO petronas betul tak?
        – Sekali lagi diingatkan, Petronas bukannya parti politik.. FAHAM?
        – Comprende dalam bahasa inggeris bermaksud includes, kenapa perkataan itu dia gunakan dalam tulisan en.isa? kalau En. isa bermaksud untuk berkata FAHAM, dalam bahasa itali perkataan nya adalah capire atau inteso. lagi sekali cuba En.isa check dulu sebelum guna apa-apa perkataan ya. Guna bahasa ibunda lagi senang En.isa.

      • Sdr nak pecah rambut (split hairs) ke?

        Rocky berlatar belakang pemberita berpuluh tahun. Terlatih diEngland dsb.nya. Memegang teraju pimpinan sebuah akhbar tempatan. Bolehlah dipercaya sedikit, kawan. Itu pun substantiation juga. Bukan main petik diangin saja.

        Kamu pulak kata Sherryl tak ada nama diPetronas. Kamu tak ada sebut latar belakang kamu ke, “was told” by sesiapa ke. Mana bole gua caya sama lu! (boleh ke cakap Cina sikit, Tuan?). Boleh paham kan? Janganlah nak tuju kapada bahasa saya pakai pulak. Tahu lah kamu pandai Itali. Anatawa Nihinggo wakrismaska? Doiste antawa asokono mono hansemaska? Kalau nak temberang pun boleh juga. Koko wa muzakashi desu ne.

        Nama Sherryl tak masuk dalam senarai tu fakta ke? Berita kamu petik dari mana? Dari anginke? Nampaknya kamu yang kena cek fakta kamu. Kamu yang dispute, mengharung arus perbincangan disini, kamulah yang kena keluarkan bukti.

        Aku tak faham kenapa kamu sibuk mengatakan Petronas bukannya parti politik. Kerana bukan parti politiklah dan kerana dia badan korporat dan GLC terbesar maka kita mahukan dia mengikut peraturan, tak ikut suka hati saja. Faham? (Kali ini tak guna bahasa Itali, Tuan. Saya yang menurut perintah, Tuan!)

      • Tambah sikit -

        Fasal lantik orang bodoh ke tidak tu, ada pernah dengar “people get kicked upstairs” ke, kawan?

        Orang politik selalu ambik yang pandai saje ke, kawan? Tengoklah dimana mana pun didunia ni. Apa tah lagi diMalaysia.

        Yang khuatir tu, pilih yang boleh ikut telunjuk boss politik untuk memenuhi ajendnya. Ajenda sekarang ni liberalisasi. Tak penting sangat NEP dan sebagainya sebab Melayu dah dapat 18% kekayaan, hahaha.

        Mahukan orang yang boleh ambil tindakan dengan tak payah arahan bertulis atau bisik pun. Yang pandai “anticipate” apa dan macam mana boss mau. Saya khuatir banyak lagi berita saperti Omar Ong, Sherryl dan seumpamanya keluar dimasa akan datang.

        Kamu kata OO pun tak ada disenarai Lembaga Pengarah Petronas. Kamu boleh substantiate ke? Arus perbincangan disini pada masa yang lalu ialah dia telah “dipasak” keBOD walau pun ditendang kali pertama. Kerana kamu mengharung arus, kamulah yang kena buktikan apa yang kamu dispute tu.

      • idmay, ‘comprende’ tu bukan bahasa inggeris tapi bahasa sepanyol yang bermaksud ‘ada faham?’. Belajar lah dulu, baru lah hentam orang. Cheh!

  16. Tuan,
    Amazing what Najib has (un)done in his 1st year or so kan? Just wait and see what he could do in his full term! For those who are so hard-ass about meritocracy, just look at Petronas’ performance in the last few decades la… Fortune500 for so many years… even better than Shell & ExxonMobil on a number of criteria. Malay management tak/could not perform ka? So now lets see lah with non-Malays high-fliers coming in… whether they can do as good or better? Btw, its funny kan, when we see ALL the Chinese-controlled cos’ on KLSE dia punya Malay top-management boleh kira jari (maybe chairman tunggul kayu la), but when Malays buat bising, kena label racist… this is perhaps the true color of those yang konon nya mendabik dada 3rd, 4th generation Malaysian… some of them cakap Bahasa Melayu pun macam tourist-level BM!!

  17. Malay Cock:
    “U guys r a bunch of rent seeking muka tak malu, peminta sedekah degenerates. The new guy in petronas is highly qualified n relevant to petronas’ vision to move up in the world ranking. U want petronas to be like UMNO???”

    U ingat Omar Ong the new guy is sooooo brilliant ka?? Gimme his “best” achievement/track record so far since he came out of oxbridge or wherever? Wah… he alone can move Petronas up the world ranking ka..!? When you have an efficiently-running co. such as Petronas, no single person could claim he/she owns the co’s performance la… its team work!

    Also, malay cock… apa bezanya with the chinese billionaires who made it out of AP gula & tepong, lesen arak and judi? Best sangat ka dia punya management? These are even worse rent-seekers… jadi billionaires out of people’s miseries! Hayya… lu aa…

    • Also one word for your comment – best.

      • Cheers!!

        mohamed

  18. Ya Allah what is this racist crap? I’m a Malay and I am horribly ashamed with such racism nurtured in our culture.

    PETRONAS is not Malay’s company, it is Malaysia’s company. If you think I’m wrong, go ahead and find a solid hard proof that says that PETRONAS is Malay’s, I challenge you.

    Other oil and gas companies are way ahead in their cultural diversity policy, hiring more and more non-native people into their organization, raking up the best of the world, regardless of race or nationality. We are proud of our only Fortune 500 company, but rarely do people see, PETRONAS is number 80, whereas the rest of oil and gas companies are all making up the top 10.

    The top management are beginning to realize that – that to strive forward, we shall hire only the best, and never look at their skin colour or origin. Racist losers can only be left behind, wondering where their share has gone.

    If you remain a racist, you will never reach the peak of any successful company. I CHALLENGE YOU RACISTS OUT THERE, GO AHEAD AND CONTINUE TO BE A RACIST AND TRY TO SEE IF YOU CAN BE A CEO OR PRESIDENT OF ANYTHING. Good luck on your impossible task.

    • Ben detto!!

    • No need to challenge anybody, my dear girl. Some of them can challenge you to show your roots, which kampong your grandparents came from, whether your parents paid for your tertiary education (you sound having one) out of their own pockets or was it NEP.

      They are talking about the protection and the promotion of Malay interests when all the others have been asking for more, more and more the moment they got citizenship. Yet Malays and Bumiputeras have the Special Position, which was in exchange for the Malay leaders agreeing to citizenship for the non-Malays at Merdeka.

      And here you are, a liberated or liberal, pseudo or neo dunno which, Malay, perhaps forgetting that the Malays have only 18% corporate wealth and, for example, only 30% of the total registered and certified accountants in the country.

      Petronas is the largest and richest GLC in the country, the fountain of revenues (GLCs contribute 40% of the country’s income) from which NEP benefits were disbursed and the Malays do not want to see that squandered.

      The wrong people placed or taken in there may lead to the squandering. Now what proof have you that Omar Ong and Sherryl are the best? No interviews, nothing. But their minus points have been revealed.

      OO is even a Petronas loan delinquent, dragged by Petronas into court, had a court judgment against him. How can that be the best? Ridiculous. Nonsense. Dishonesty (he was earning and could repay the loan before the court action), irresponsibility, what else. Rejected by the BOD during Hassan Merican’s time but we heard he was hammered in after that. There’s no telling that he would not be given major portfolios later on, even made CEO if we don’t make a noise. Now how can you say we are racists, my dear girl. Grow up.

      Same thing for Sherryl. Like OO, focus on her qualifications, experience and her political inclinations, not her skin colour. What? Her past political activities would not taint or affect her work for Petronas? Think again, my dear.

  19. Oh ya, if you are so proud with your Bahasa Malaysia baku, why not name this blog ‘Anjing Besar’?

  20. BN just losing 2 votes. 1 from me and 1 from my wife.

    • yeah adam big deal, macam bagus aje

  21. Masalah di PETRONAS adalah sama seperti di Bank Islam yang mana Chief Financial Officer, Chief Risk Officer & Chief Technology Officer kesemuanya bukan beragama Islam dan bangsa asing i.e. Belanda. Bayangkan seorang yang bukan Islam menjaga hal ehwal kewangan Bank Islam yang selama ini diamanahkan kepada mereka yang beragama Islam. Malah pihak tertinggi pengurusan Bank Islam adalah mereka yang jahil.

  22. [...] the appointment of former PRM Vice President and an anti BN Government activist Sheryll Stothard, movements of key people which include appointments from outside which is expected to hurt the morale and this latest Transware Distribution Services poker-shuffle be looked into seriously by PM [...]

  23. Mungkin apa yg berlaku di dalam Petronas sekarang adalah sebahagian daripada langkah-langkah dan tindakan untuk menjayakan satu perancangan apa yg dinamakan sebagai agenda “Grand Design” untuk menguasai seluroh asset dan segala pengurusannya mengikut kehandak orang tertentu yg menjadi perancang utama agenda ini tanpa ada sebarang halangan dan bantahan.Jika tidak,kenapa perlu menukarkan Presiden/CEO yg terbukti telah mentadbir dan menguruskan Petronas dengan cemerlang dan jayanya dengan seorang baru yg kewibawaannya belum terbukti.Kemudian dimasukkan pula Omar Ong yg integriti dan sifat amanahnya tercalar, walaupun pada mulanya kemasukkan beliau telah ditolak oleh BOD.Selepas itu diikuti pula dengan perlantikan Sheryll Stothard yg dibantah hebat oleh para blogger yg menyebabkan beliau terpaksa menarek diri.Kejadian terkini sepertimana sdr nyatakan dalam pos ini melibatkan rombakkan dan pertukaran yg agak menyeluroh yg akan membawa kesan yg amat besar terhadap pengurusan dan halatuju Petronas selepas ini.

    Besar kemungkinan bahawa tindakan melepaskan hak keatas dua kawasan carigali minyak kepada kerajaan Brunei tempoh hari ada kaitan dengan segala perubahan dalam Petronas sekarang.Dengan perubahan dan pertukaran itu maka mereka bolehlah melakukan apa sahaja aktiviti perniagaan didalam dua kawasan yg telah diserahkan kepada Brunei itu,disamping mempunyai kebebasan memperbelanja dan mempergunakan wang dan juga asset Petronas sesuka hati.

    • Saya setuju bebenor pendapat ini. Saya senang hati sikit ada orang yang berpendapat demikian. Harap ada ramai lagi begitu dan mengeluarkan pendapat.

      Sekarang mengumpul harta macam gila gila. Anwar dikata bekas setafnya mengumpul RM2-3 billion dimasa memegang jawatan Menteri Kewangan. Dia boleh guna wang itu untuk katak lompat, tubuhkan berbagai badan mendaayah politiknya. Maka persaingan politik amat sengit diantaranya dan DS Najib. Saya khuatir “Grand Design” itu melibatkan mengumpul bertan wang untuk menangkis musuh politik. Kalu begitu akan lingkup 1-2 badan Kerajaan yang Melayu harapkan sebagai punca faedah NEP dan sebagainya.

      Dahulu Pernas dirogol untuk kepentingan politik pihak berkuasa dan untuk mengkayakan mereka. Berbillion ringit dikorek, disedut, dikorot. Petronas pun sudah dijalang. Semangkin banyak dipemerintahan yang lalu. Apa Omar Ong disumbat diPetronas untuk menjalangkannya lagi sehingga kempis?

      Saya setuju dengan pendapat mengatakan mungkin ada “Exit Agreement” antara Pak Lah dan DS Najib, direka “budak-budak Tingkat 4″ yang diketuai oleh SIL. Omar Ong sebahagian dari Tingkat 4. Kalau tidak, susah mahu masuk akal mengapa dia dipasak kedalam Petronas salepas ditendang BOD pada mulanya. Bukan dia geliga, track record cemerlang berjela-jela, malahan ada tahi – loan delinquent – diPetronas.

      Kita kena awasi ini semua dan kutuk sepenuhnya. Demi kepentingan kesejahteraan negara. Terima kasih Big Dog kerana memberi ruang.

  24. BigGuy,

    Ado sorang lagi koling dlm BOD ko tak sobut. Harry Menon. Dulu ingatkan setakat lantik dia dlm PJH ja. Rupanya, lepas cino Ong tu NTR bagi masuk, ado lak koling lain dibawak masuk.

    Org kato Menon ni antimelayu.

    Den ado gak dongar koling Menon ni dulu boss ko? Botul ko?????

  25. Rasis orang melayu je yg disebut.Orang melayu beli paku besi dikedai hardware harganya lebih tinggi dari harga yg dijual kpd pelanggan cina. Bukan sahaja orang cina rasis,harga barang jualanpun rasis. Saya masih ingat seorang jutawan cina (yg terkaya) membuat kenyataan yg dirinya umpama rakyat kelas dua. Jawapan yg diberi kpdnya ialah,adakah jutawan tersebut sanggup bertukar menjadi melayu dan meninggalkan segala kekayaannya kepada melayu yg sanggup menjadi cina. Insiden ini sewaktu era Tun Husin. Bila kekayaan belum cukup memberi kepuasan apakah yang dihajatnya lagi?

    Saya melayu yg rasis. Sikap ini bukan senjata perang yg akan memusnahkan bangsa lain. Sekadar untuk menyedarkan bukan melayu bahawa menyerahkan bilik didalam rumah tidak bererti menyerahkan dapur dan bilik air sekali. Nak mandi terpaksa korek perigi dan kena makan dikedai. Orang melayu yg berjaya dan kaya raya tidak rasa terancam,bagaimana pula dengan mereka yg miskin dan sederhana. Oleh kerana keadaan orang melayu berada pada tahap ‘red alert’ maka sebarang suara juang diterjemahkan sebagai rasis.

    Sikap rasis boleh memberi semangat dan motivasi untuk bersaing mengejar peluang ekonomi disamping berusaha mengekalkan kuasa pemerintahan. Sebenarnya,susah buat orang melayu hendak melupakan bahawa sesungguhnya, negara ini asalnya milik melayu sahaja. Melayu takut jadi macam red indian di Amerika. Sikap rasis orang kulit hitam di Amerika menjadi semangat dan motivasi hingga Obama berjaya menjadi presiden. Red indian silap, guna rasis sebagai senjata perang.

    • Jangan hiraukan tuduhan rasis.

      Mereka yang chauvinis dan ultra kiasu ada berpuluhan ribu yang bersuara disana sini. Itu yang kita boleh baca. Yang dalam bahasa vernakular saperti akhbar Sin Chew kita tak tahu. Timbalan Pengarangnya menulis rencana mengetawakan Perkasa dan 76 NGO Melayu dalam suatu rencana yang diterjemah dan disiarkan diblog Darah Tuan beberapa bulan lalu.

      Dia orang banyak duit, ada komputer, boleh bayar broadband Internet, sentiasa melalak dan menyalak. Melayu ada komputer, ada ijazah saja sudah liberal, “confident woman”, mahu open competition, tak sedar bangsanya masih corot dibelakang, kurang kemudahan serba serbi, nak berperang dengan mereka yang ada senapang dan meriam, kita menghunus keris sahaja.

      Oleh itu, mana yang tidak pseudo-liberaaal, ada kemudahan Internet dan membaca Melayu lain berteriak saperti disini, silalah masuk dan tinggalkan komen melebihkan suara Melayu. Ingatlah: kita Melayu malang sejak Portugis masuk Melaka, British masuk Pulau Pinang, penjajah masuk Malaya dan bawa masuk pulak bangsa asing beramai-ramai. Kalau mereka tahu berterima kasih dan hormatkan Perlembagaan lain hal. Tapi tengoklah tindak tanduk sebahagain dari mereka.

      • Pembetulan -

        Darah Tuan = Darah Tuah

      • Siapa nak tahu sejauh mana chauvinis ultra kiasu mencarutkan Melayu, sila keblog Kempen SSS, komen komen sangat rasis oleh segerombolan mereka dipos berjodol “Hormat the Yang Bermormat” dan “Give Me What I Want …”. Sila pergi ke

        http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/

        Mereka sangat melampau tapi blog itu terbitkan juga, agaknya sebab nak tunjukkan sejauh mana mereka rasis dan mahukan peluang membidas tiap-tiap satunya. Mereka dibidas sehabis-habisnya. Lihatlah hujjah-hujjah yang digunakan Melayu disana. Dalam rangka usaha-usaha mendapatkan perpaduan negara.

No comments:

.

.

PROMINENCE BLOGGERS

SEBELAH SANA

.

.

GENERAL BLOGGING

.

.

BIZ & FINANCE

.

.

SPORTS

.

.

COOKINGS

.

.

ENTERTAINMENT & GOSSIPS

Total Pageviews

Followers

SINCE 2009 - GUESTS ONLINE